Masoneria este societate disecreta si misterioasa pentru neinitiati, francmasoneria este in realitate o societate initiatica, avind caracter filozofic, fraternal, filantropic si progresist. Francmasoneria nu poate fi asimilata nici unei secte, nici unei biserici, nici unui partid politic pentru ca ea nu este doctrinara, nu impune nici o credinta si nu cauta sa cucereasca puterea.

Francmasoneria grupeaza persoane preocupate de perfectionarea morala a umanitatii si care aplica idealul de pace, de toleranta si de fraternitate interumana. Fraternitatea se afla la baza ordinului masonic si se exprima in simbolistica impusa tuturor membrilor ordinului. Membrii acestei societati – initiatii, invata sa se cunoasca mai bine pe ei insisi, sa-si ajute si sa-si respecte mai mult semenii. Francmasoneria este o alianta universala de oameni onesti, legati intre ei prin dragoste frateasca. Franc-masonul este un om cu desavarsire liber, care nu depinde decat de constiinta sa. In orice imprejurare, datoria unui francmason fata de fratele sau este de a-l ajuta, proteja in caz de necesitate si a-l apara chiar cu pretul vietii contra unui oricarui atentat, la viata, avere sau onoare.

Una dintre cele mai sacre datorii ale francmasonului este de a-si apara Patria in caz de necesitate si de a contribui pe masura puterilor sale la binele si prosperitatea ei.

Deviza francmasonului este “Libertate-Egalitate-Fraternitate”; ea proclama existenta unui principiu Creator sub numele de Marele Arhitect al Universului, lasand insa fiecaruia dintre membri libertatea de a interpreta aceasta existenta dupa credinta sau filosofia personala.

Activitatea masonica se desfasoara in ateliere (loji). Loja este incinta in care se reunesc initiatii. Ea este denumita uneori Templu, de la simbolistica Templului lui Solomon, a carui legenda sta la baza nasterii Franc-masoneriei. Initierea masonica este o transmitere de energie spirituala prin utilizarea unor ritualuri specifice cu o simbolistica aparte. Obiectul initierii este de a-l conduce pe individ catre cunoastere printr-o iluminare interioara proprie. Exista diferite rituri de practicare a Masoneriei: Ritul Scotian Antic si Acceptat, cel mai popular si mai raspindit, considerat de majoritatea cunoscatorilor drept “adevarata Masonerie”, Ritul de York, Ritul Francez (Oriental), Ritul Memphis-Misraim, Ritul Suedez si altele. Ritul Scotian Antic si Acceptat are 33 de grade masonice, fiecare cu o denumire proprie, marcata de simboluri masonice. “Primele trei grade (ucenic, calfa sau companion si maestru) fac parte din asa-numita “Masonerie Albastra”), iar celelalte din “Masoneria gradelor inalte”.

Marile idealuri masonice ale umanitatii consfintesc dreptul la proprietate, votul universal, garantarea produsului muncii, egalitatea in fata legii, unitatea nationala, independenta nationala, libertatea presei, libertatea cultelor, libertatea individuala sau de constiinta, interzicerea pedepsei cu moartea, dreptul la asistenta sociala. Francmasoneria constituie astazi o societate universala, cu obiective intelectuale, culturale, educative si de intrajutorare. In chiar prima Constitutie Masonica, aprobata si instituita in 1717, obiectivul masoneriei era sa edifice “un templu ideal al umanitatii, azil de pace si de fericire nu numai pentru fratii masoni, ci si pentru toti oamenii, sub egida Marelui Arhitect al Universului”. Din punct de vedere simbolistic, masonii, cautatorii luminii, lucreaza prin “slefuirea pietrei brute”. Conform masonilor, un doritor de a fi initiat este precum o piatra bruta care trebuie slefuita, simbolurile fiind cele ale meseriasilor care l-au ucis pe Hiram: mistria, ciocanul, dalta. Legenda sustine ca masoneria s-a infiintat o data cu construirea Templului lui Solomon la Ierusalim, cind a fost asasinat arhitectul Hiram-Abif, adus din Tyr. Trei ucenici l-au ucis, incercind sa afle “cuvintul de trecere” la gradul de maestru fara sa aiba cunostintele necesare. Luand ca izvor istoric Biblia, tendinta de razvratire a luat nastere, dupa francmasoni, oadat cu nasterea primilor oameni, odata cu razvratirea lui Cain. Neascultarea l-a facut pe Cain primul patriarh al masoneriei, o masonerie care a cules si organizat aceasta stare protestatara a veacurilor in potriva religiilor.

Fanc-masoneria insemna initial o asociatie a constructorilor liberi, adica scutiti de majoritatea darilor feudale. Acestia erau edificatori de biserici. Limbile europene au conservat cu exactitate intelesul: Franc-mason in franceza, Freimaurer in germana, Freemason in engleza. Prin sec. al XI-lea, breslele de mestesugari, urmase ale stravechii colegii romane, posedau o organizare destul de riguroasa, centrata in jurul ideii de pastrare a secretului profesional. Fiecare breasla constituia un fel de societate secreta cu ritualuri imbinand simbolurile biblice cu rudimente pagine. Aveau un limbaj secret, semne si parole pentru recunoastere, precum si vestimentatie speciala. Constructorii de edificii religioase alcatuiau doar una dintre multiplele asociatii mestesugaresti. Situatia lor speciala, de oameni liberi, se datora mai ales stransei relatii cu clerul, caci primii maestrii constructori ai Evului Mediu au fost calugari.

Intaia atestare certa privind capacitatea de organizare a breslelor provine inca din secolul X. Athelstan, un rege englez, ofera mari privilegii zidarilor liberi, iar fratele sau, ajunge seful acestora (Mare Mester). In anul 926 organizatiile constructorilor se intalnesc la York si redacteaza prima Constitutie profesionala. De atunci York-ul a ramas centrul traditional, emblema masoneriei engleze..

In sec. al XIII-lea, odata cu aparitia stilului gotic si cu ‘explozia’ modei catedralelor, numarul calfelor si al ucenicilor devine atat de mare incat numarul lor il depaseste pe cel al calugarilor. Laicii incep sa capete preponderenta si apar primii maestrii constructori mireni. In istoria Masoneriei, Templierii joaca un rol fundamental. Ei erau calugari-cavaleri ce aveau initial misiunea de a proteja drumurile pelerinilor catre Ierusalim si de a pazi zona Sf. Mormant. Din cauza luptei contra musulmanilor, ordinul capata o organizare exceptionala in epoca: disciplina redutabila, uniforma proprie, teritorii autonome, impartite in regiuni, un cod etic propriu, o simbolistica aparte, precum si parole speciale pentru a se recunoaste intre dusmani. Seful lor era Marele Mastru; posedau o ierarhie militara bine pusa la punct. Se pare ca templierii sunt adevaratii ‘vinovati’ de aparitia primei forme de francmasonerie: asa numita Masonerie operativa, care grupa intr-o asociatie de tip secret mestesugarii constructori.

Lucrurile s-au intampla cam asa: dupa distrugerea ordinului Templierilor, mestesugarii constructori afiliati nu au suferit repercusiuni. Ei s-au grupat in jurul Cavalerilor Ioaniti, pastrandu-si privilegiile. Dar au preluat cea mai mare parte din ierarhia, ritualul si legendele Templierilor. Chiar si astazi, initierea in gradul 30 din ierarhia masonica parpetueaza amintirea Cavalerilor Templieri, precum si dorinta de a-i razbuna. Pe de alta parte, multi Cavaleri Templieri si-au cautat scaparea deghizandu-se in mestesugari constructori si intrand in breasla Masoneriei. Acest fapt a avut un efect neasteptat: Franc-masoneria a primit o infuzie de sange nobil care I-a creat o traditie aparte Asa se explica de ce, mult mai tarziu, in secolul al XVIII-lea, nobilii englezi se vor afilia Franc-masoneriei.

In spatiul Romaniei de azi, o puternica traditie oculta dateaza inca de la populatia daco-geta, cunoscatoare a misterelor antice. La inceputul secolului al XVIII-lea, domnitorul si savantul Dimitrie Cantemir era recunoscut pentru afilierea sa la Ordinul Rozcrucienilor. Prima loja masonica autohtona a fost infiintata la Galati, in 1734, de italianul Anton Maria del Chiaro, secretarul particular al domnitorului Constantin Mavrocordat. . Ceva mai tarziu, Mavrocordat insusi a infiintat “Loja Moldova” al carei prim “Venerabil” a fost Prea Sfintitul Leon Gheuca, episcopul de Husi. Idealurile masonice au patruns de asemenea si in Ardeal. In 1767, la Sibiu functiona “Loja Sfantului Andrei cu cele trei Foi de Mare”. Unii istorici ai Francmasoneriei sustin ca Horea, capetenia rascoalei care a zguduit Ardealul in anul 1784, ar fi fost si el mason si a actionat din inspiratie masonica, poate chiar imperiala.

Franc-masoneria din Tarile Romane s-a extins in sec. al XlX-lea cand, devenind din ce in ce mai constienta de propria forta, boierimea autohtona a parasit vechile modele turcesti indreptandu-se catre Europa. Atunci, sub influenta Masoneriei Speculative, a aparut si la noi un puternic curent politic nationalist. Prima sa manifestare a fost rascoala lui Tudor Vladimirescu, “racordat” la masonerie prin intermediul Etheriei. Incheiata dramatic, prin moartea lui Tudor, rascoala din 1821 a marcat totusi sfarsitul epocii fanariote si intrarea tarii noastre in perioada moderna.
In primele decenii ale secolului al XIX-lea, intelectuali romani aflati la studii la Paris, precum fratii Golescu, Vasile Alecsandri, Ion Ghica, Costache Negruzzi, Costache Negri, Alecu Russo, Mihail Kogalniceanu, Ion Eliade Radulescu, Grigore Alexandrescu, Nicolae Balcescu, C.A. Rosetti, Christian Tell, generalul Gheorghe Magheru, colonelul Ion Campineanu, maiorul Voinescu si altii aveau sa fie initiati in Loja “Ateneul Strainilor” sau in alte ateliere pariziene. Cuprinsa de efervescenta revolutionara din Europa, de amurgul imperiilor si nasterea natiunilor, toata generatia pasoptista de intelectuali romani, precum si cei care au infaptuit unirea Principatelor Romane au facut parte din masonerie.
Potrivit unor exegeti si initiati, Alexandru Ioan Cuza a facut si el parte din masonerie.
Celebra societate culturala “Junimea”, fondata de Titu Maiorescu, Iacob Negruzzi, Vasile Pogor, Theodor Rosetti si Petre Carp, in 1864, in afara de o societate literara era o societate masonica.
In 1880, a fost intemeiata Marea Loja Nationala din Romania. Nu se poate vorbi despre un eveniment istoric al Romaniei moderne fara implicarea masonilor. In octombrie 1905, Masoneria autohtona era constituita dintr-un Suprem Consiliu de grad 33 si Marea Loja Nationala, compusa din 20 de ateliere, din care doua in strainatate, numarind 618 membri.

Crearea Romaniei Mari a avut loc tot gratie influentei masonice. Dupa ce Bratianu paraseste lucrarile Conferintei de Pace de la Paris, nemultumit de puterile aliate, in fruntea delegatiei romane este desemnat transilvaneanul Alexandru Vaida-Voevod. Confruntati cu divergente privind linia de demarcatie intre Ungaria si Romania, ostentativ, membrii delegatiei romane la Conferinta se alatura in corpore in loja “Ernest Renan” din Paris. Alexandru Vaida-Voevod, Caius Brediceanu, Ion Pillat, Voicu Nitescu, Gh. Crisan, Traian Vuia, dar si altii sint initiati.

Cum exact in aceea perioada regimul lui Bella Kuhn din Ungaria, care interzisese masoneria, era schimbat cu un regim de dreapta al amiralului Horthy, ostil si el masoneriei, doleantele romanilor au cistigat la Paris. In 1919, Jean Pangal fondeaza Supremul Consiliu de 33 al Romaniei Mari. La 1 mai 1923 a intrat in vigoare Constitutia si Regulamentul general al lojilor, aprobate de Marea Loja Nationala din Romania. Anul 1934 este un an important al Masoneriei romanesti interbelice pentru ca la 24 ianuarie Marele Orient al Romaniei se uneste cu Marea Loja – fractiunea Mihail Sadoveanu. .

Desi in cadrul lojilor masonice nu au loc discutii religioase sau politice, foarte multi masoni romani au facut politica in perioada interbelica a Romaniei. Faptul ca au facut-o in nume personal se poate observa si din diversitatea curentelor politice pe care le-au reprezentat.

Printre oamenii politici care au fost masoni putem enumera: Constantin Argetoianu, I. G. Duca, Constantin Angelescu, Ion Inculet, Mihail Negura, J. Th. Florescu, Ion Lugosanu, Pan Halippa, Nicolae Lupu, Mihai Popovici, Mihail Ralea, C. Radulescu-Motru, V. V. Tilea, Octavian Goga, Mihail Manoilescu, Take Ionescu, Nicolae Titulescu.

Ca urmare a presiunii regimurilor de extrema dreapta europene care isi facea simtita prezenta si in Romania, Regele Carol al II-lea interzice, in 1937, francmasoneria autohtona. Trei ani mai tirziu, sub auspiciile generalului Antonescu are loc celebra expozitie anti-masonica organizata de Toma Petrescu, fost director al “Buletinului anti-iudeo-masonic”. In decembrie 1944 sint reaprinse luminile in loji, pentru ca in 1948 Masoneria Romana sa fie din nou trecuta in adormire, de data aceasta de catre comunisti. In exil, masonii romani au activat La inceputul anului 1990, 19 masoni romani supravietuitori ai francmasoneriei interbelice se constituie intr-un grup de initiativa cu scopul de a-si face cunoscuta prezenta, In mediile publice circula diverse zvonuri despre mai multi politicieni sau personalitati in diverse domenii ca fiind masoni. Ba, mai mult, recent, o multime de personalitati controversate s-au declarat francmasoni, facind in public dezvaluiri “zguduitoare”. Cu toate acestea, masonii tin sub obroc numele celor care au aderat la organizatie, secretul fiind una dintre regulile de aur ale organizatiei. “Chiar daca as sti ca unul sau altul este mason, nu-mi este permis sa-i dezvalui aceasta calitate”, Masoneria a fost privita de dusmanii sai drept o “Biserica a Satanei”, o unealta mondiala in mina evreimii, care ar urmari acapararea lumii. Important de semnalat este ca francmasoneria a fost interzisa numai de regimurile totalitare, fie ele de dreapta sau de stinga. Extremistii au privit-o in permanenta ca pe un “stat in stat”, neintelegind intrajutorarea mutuala dintre masoni si caracterul ei secret. In societatile civilizate frecventarea unei loji este un gest firesc, precum iesitul la o bere cu prietenii, iar masoneria reprezinta un barometru al democratiei.

Cu toate ca astazi masoneria se considera o societate discreta si nu secreta, ea ramine puternic contestata. Iar tocmai caracterul ei secret a facut sa apara si atitea legende, de la “masonii, slujitorii Antihristului” si pina la apartenenta lui Ceausescu la Propaganda Due (P2).
O privire retrospectiva in istoria lumii ne arata ca francmasonii au jucat un rol important, uneori hotaritor, in constituirea unor noi state sau formatiuni politice, precum:
-Revolutia burgheza din noiembrie 1688, Marea Britanie
-Declaratia de Independenta, 4 iulie 1776, Statele Unite
-Proclamarea Republicii Franceze, 21 septembrie 1792
-Formarea statului italian, cu sprijinul imparatului Napoleon al III-lea
-Germania din initativa lui Otto von Bismarck, la 18 ianuarie 1871
-Toate republicile latino-americane, inclusiv Cuba
-Republica Chineza, prin masonul Sun-Yat-Sen, in 1911

Toata istoria este brazdata de activitatea unor masoni celebri ca: George Washington, Franklin Delano Roosevelt, Simon Bolivar, Alexander Fleming, Benjamin Franklin, Rudyard Kipling, Alexandr Puskin, Walter Scott, Stendhal, Voltaire, Mark Twain, Louis Amstrong, Franz Liszt, Josef Haydn, Mozart, Puccini.

La inceputul sec. al XlX-lea, intelectualii romani aflati la studii la Paris au primit initierea masonica in cadrul Lojei Atheneul Strainilor. Vasile Alecsandri, Mihail Kogalniceanu, Ion Heliade Radulescu, C.A. Rosetti, fratii Golescu, Alecu Russo sunt doar cativa dintre acestia. Intorsi acasa, au alcatuit “generatia pasoptista”, implicata atat in Revolutia de la 1848, cat si in modernizarea politica a Principatelor. Lojile “Lumina”, “Fraternitatea” ori “Fii Coloniei lui Traian” s-au infiintat si au activat la Bucuresti si la Iasi. Lui Ion Ghica, ales “Venerabil” al acestor loje, i se mai spunea si “profesorul de cifru” pentru ca utiliza alfabetul masonic secret pentru a-si cripta corespondenta personala. Dupa infrangerea Revolutiei de la 1848, “fratiile” masonice romane si-au schimbat obiectivele, incepand sa pregateasca Unirea. In acest scop, “unionistii” s-au folosit de orice argument posibil. Iar cel mai eficient a fost chiar apartenenta lor la Francmasonerie. In urma unor activitati politice laborioase, la 24 ianuarie 1859, primul domnitor al Principatelor Romane Unite a fost ales “Ilustrul frate Alexandru Ioan Cuza”, “Venerabil al Lojii Steaua Dunarii”. Alegerea sa a fost favorizata de influenta Delegatiei Europene, compusa din masoni si condusa de “fratele” A. Carance.

Practic vorbind, nu exista eveniment sau personalitate a Romaniei moderne care sa nu fi avut legatura cu masoneria. In 1905, Masoneria autohtona avea in compunere Supremul Consiliu de grad 33 si Marea Loja Nationala, cu 20 de ateliere, dintre care doua in strainatate. In total, 618 membri. Toti marii politicieni erau masoni. Unirea cea Mare, de la 1 decembrie 1918, s-a facut atat ca urmare a eroismului manifestat de soldatii romani pe front, cat si a “razboiului ascuns” dus de politicienii masoni pe “fronturile” invizibile. La scurt timp dupa Reintregire, in 1919, Jean Pangal a infiintat Supremul Consiliu de Grad 33 al Romaniei Mari, iar la 1 mai 1923 a intrat in vigoare Constitutia si Regulamentul General al Lojilor.

Perioada interbelica a adus pe scena politica o noua generatie de masoni. I.G. Duca, Pan Halipa, Octavian Goga, Mihail Manoilescu, Take Ionescu, Nicolae Titulescu, Constantin Argetoianu, Mihail Ralea, C. Radulescu-Motru sunt cei mai cunoscuti. Incepand cu deceniul trei, in tara noastra a aparut insa un curent politic de extrema dreapta. Pentru masoneria romana a fost inceputul sfarsitului. Cu toate ca in sec. al XVlll-lea si al XlX-lea, numerosi clerici de rang inalt ai Bisericii au facut parte din “fratii”, incepand cu 1936, aceeasi biserica s-a indreptat contra masoneriei. In 1937, Carol al II-lea a interzis francmasoneria autohtona, obligand-o “sa intre in adormire” . In 1940 a avut loc expozitia antimasonica organizata de Toma Petrescu, fost director al “Buletinului anti-iudeo-masonic”. Masoneria romana a “reaprins luminile” in anul 1944, dar pentru putin timp: in 1948 a fost din nou interzisa, de asta data de comunisti. “Lumina” a fost insa mentinuta in exil, unde masonii romani au activat.